Hoe houd je je werknemers in een veilige omgeving 

Het creëren van een veilige omgeving is een must voor iedere werkgever. Echter heb je bij bepaalde beroepen een grotere kans om in onveilige situaties te belanden. Om nare situaties en onveilige voorvallen te voorkomen, zijn er een aantal factoren waar je als werkgever rekening mee kunt houden. Hier gaan we verder op in in dit artikel.  

De regels 

Een veilige werkomgeving creëren begint met het volgen van de regels. Elk bedrijf heeft een document met alle veiligheidsvoorschriften. Als werkgever heb je de taak om ervoor te zorgen dat alle werknemers de regels en voorschriften kennen, maar ook naleven. Probeer als werkgever één document met alle regels en voorschriften op te stellen. Dit geeft de werknemers een duidelijk en overzichtelijk beeld welke regels zij moeten naleven.  

Uiteraard moeten de veiligheidsregels om de zoveel tijd aangescherpt en aangepast worden. Als werkgever ben je verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat de werknemers ook allemaal op de hoogte zijn van de wijzigingen in het veiligheidsreglement.  

Hulpmiddelen 

Veel mensen met een bepaalde functie hebben een grotere kans om in onveilige situaties te belanden. Hierbij kun je denken aan een baan als politieagent bijvoorbeeld, maar ook werknemers die veel met klanten werken. Klanten kunnen in bepaalde situaties agressief of gewelddadig gedrag vertonen. Zulke situaties kunnen af en toe uit de hand lopen. Om ervoor te zorgen dat je werknemers zich een stuk veiliger kunnen voelen in zulke situaties is een agressie alarm een handig hulpmiddel. Met een agressie alarm zijn je werknemers eigenlijk nooit echt alleen. Met een druk op de knop worden collega´s of de politie gewaarschuwd en zullen ze snel te hulp schieten.  

Huisbezoek 

Dagelijks gaan er werknemers op huisbezoek bij klanten, cliënten of patiënten. Zulke huisbezoeken kunnen soms risico´s met zich mee brengen. Als werkgever ben je verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat je werknemers veilig op huisbezoek gaan. Als werkgever kun je van te voren een risico inschatting maken met de werknemer. Hierbij denk je na over vragen, zoals: wie is er allemaal in de woning aanwezig? Wat voor gedrag heeft de persoon die je bezoekt eerder vertoont? Als het risico te groot lijkt, kun je als werkgever aanbevelen om een collega mee te nemen op het huisbezoek. Daarnaast is het van belang om als werkgever ervoor te zorgen dat je werknemers altijd duidelijk communiceren en hun grenzen blijven aangeven.  

Vertrouwenspersoon 

Een veilige werkomgeving creëren heeft niet alleen te maken met maatregelen die zorgen voor lichamelijke veiligheid. Er kan veel meer spelen bij een werknemer die zich niet veilig voelt op de werkvloer. Denk hierbij aan situaties waarbij een werknemer zich gediscrimineerd of seksueel geïntimideerd voelt, of gepest wordt door andere werknemers.  Werknemers kunnen hier ook daadwerkelijk ziek van worden. Een van de maatregelen die hier goed bij passen is het aanstellen van een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon kan een belangrijke rol spelen bij werknemers die zich niet veilig voelen op de werkvloer door bijvoorbeeld discriminerend gedrag of seksuele intimidatie.